Historie

Historie 's-Hertogenbosch Vestingstad

Op 21 mei 2018 is de dertiende editie van de Vestingloop. Hoofdsponsor Ricoh Nederland is tot en met 2014 als hoofdsponsor van ongekende waarde geweest voor de expansieve groei van het aantal deelnemers, bedrijventeams, sponsors en toeschouwers. Ricoh heeft in december 2014 het stokje van het hoofdsponsorschap overgedragen aan BrandLoyalty. In 2015 vond de eerste editie van de BrandLoyalty Vestingloop plaats. De groei heeft ook gevolgen voor het parcours langs de historische vestingwerken. Voor de stichting geen reden om de naam van de loop te veranderen.

's-Hertogenbosch Vestingstad
De Vestingloop dankt haar naam aan de vestingstad waar de loop plaatsvindt. 's-Hertogenbosch is een van de weinige steden in Nederland waar de vestingwerken op innovatieve wijze bewaard zijn gebleven en in het licht van deze tijd zijn gerestaureerd. Jaren geleden stond de gemeente 's-Hertogenbosch aan de wieg van een nieuw loopevenement waarmee de stad kon laten zien welke recreatieve waarde de vesting voor een groot publiek in huis heeft. Inmiddels staat de Vestingloop op eigen benen en is als recreatieve loop voor een brede doelgroep een begrip in Nederland geworden.

download.php?cs=b30e5&id_token=bctmex564

Vesting als bescherming tegen vijand en water
De vestingwerken beschermden de stad en haar inwoners vroeger tegen de vijand en het omliggende water.
's-Hertogenbosch was een zeer moeilijk in te nemen vesting en werd ook wel 'De Moerasdraak' genoemd.

De gemeente 's-Hertogenbosch besteedt al ruim 15 jaar aandacht aan de vernieuwende restauratie en het onderhoud van de Bossche vestingwerken. Dat is nodig omdat ze zijn vervallen. Een mooi moment om het aanpakken van de vestingwerken te combineren met de aanpak van andere thema's die spelen rond de vestingrand. Meer informatie over de vestingstad 's-Hertogenbosch en de werkzaamheden aan de vesting vind je op www.vestingstad.com